Haptotherapie voor kinderen

Kinderen zijn kampioen voelen, zij staan van nature nog heel dicht bij hun gevoel maar hebben nog niet altijd de juiste woordenschat of de veiligheid in zichzelf om hun gevoelens woorden te geven. 

Kinderen die om welke reden dan ook uit balans zijn geraakt, laten dit op verschillende manieren zien, soms worden ze boos, verdrietig, angstig, druk, stil of onzeker. Dit heeft invloed op wat ze voelen, denken, doen en ervaren. 

Kinderen communiceren veelal non-verbaal en door sfeer en laten zo zien hoe het met ze gaat en hoe ze zich voelen. 
Dit is niet alleen in het gedrag terug te zien maar ook in hun houding, hoe ze bewegen, in mimiek, het oogcontact dat ze wel of niet maken en is te horen aan hun stem. 

Coaching en haptonomische begeleiding helpt kinderen hun emoties te ontdekken en te herkennen.
En dat de ongemakken die ze voelen zoals een hoge hartslag, trillen, zweten, het optrekken van hun schouders, het lopen op hun tenen, hoofdpijn of buikpijn hebben ze vertelt wat er van binnen speelt en hoe het met ze gaat.

Hier meer bewustzijn en regie over leren krijgen geeft kinderen meer keuze vrijheid, vergroot het innerlijk gevoel van veiligheid en vergroot het vertrouwen in zichzelf en de wereld om hen heen zodat er weer meer evenwicht ontstaat tussen dat wat ze voelen, denken en doen.

Voorbeelden waarbij haptotherapie kan helpen: 

  • meer bewustwording van eigen lijf en emoties
  • onzekerheid, onveiligheid
  • weinig zelfvertrouwen en laag zelfbeeld 
  • hoofdpijn en buikpijn klachten zonder duidelijke medische oorzaak
  • gepest worden of zelf pesten
  • vaak boos, verdrietig of (faal) angstig zijn
  • (hoog) gevoeligheid 
  • overprikkeling
  • zich anders, niet gehoord en begrepen voelen
  • bedplassen
  • slaap problemen
  • weinig concentratie
  • rouw en verlies
  • nare gebeurtenissen
  • bij aanwezige drukke of juist teruggetrokken stille kinderen
  • moeite met het leggen van contacten 
  • aangeven van grenzen of het innemen van ruimte.

Mijn hart past om ieder kind, groot of klein. 

Werkwijze

Werkwijze
Ieder kind heeft al bij de geboorte een basispakketje van gevoelens, soorten bewegingen (al in de baarmoeder te voelen) en cognitieve mogelijkheden meegekregen. 
En voor een deel wordt dit beïnvloed en gevormd door de omgeving en het gezin waar het kind opgroeit. 

Wanneer kinderen bij mij komen met een hulp- of ontwikkelvraag, kijk ik tijdens de intake, die zal bestaan uit 3 sessies, zowel samen met jullie als ouders/verzorgers als alleen naar het kind door middel van observaties en maak aan de hand daarvan een voel-beweeg-, denk en interactie profiel. 

Zo komen we er achter waar het kind al heel goed in is en waar ze onbalans in voelen, denken en doen zit en de ontwikkelkansen voor het kind liggen.
Dit profiel en het verdere plan van aanpak bespreken we samen. 

Tijdens de intake, observaties en verdere begeleiding werk ik veel met materialen, spelvaardigheden en met aanraak-oefeningen.
Denk bijvoorbeeld aan balanceren op een grote balansbal of wiebelbord, trommelen of boksen.

In de begeleiding stimuleer ik kinderen om zich zo breed mogelijk te ontwikkelen.
Daarbij ben ik niet gericht om het kind af te remmen in wat het (te) veel doet maar stimuleer ik kinderen juist datgene te doen wat ze geneigd zijn over te slaan om zo de talenten die nog minder aandacht hebben gehad te ontdekken en nieuwe vaardigheden bij te leren.

Bijzonder aan kinderen is dat hun lichaam nog zo makkelijk leert.
Kinderen hoeven niet alles eerst te begrijpen om iets anders te doen. Ervaren is krachtiger dan begrijpen. 

De sessies zijn speels en leuk (soms ook even niet) en het lichaam van het kind leert al doende. 

Ik sluit aan bij waar het kind is, streef naar ontwikkeling in de breedte en maak de stappen niet te groot.
Door de kwaliteiten die het kind al heeft aan te spreken en deze gewicht te geven, zal het kind tot verdere ontwikkeling in de breedte komen. Gevoel krijgen voor hun eigen lijf, geeft vertrouwen in eigen kunnen.

Betrokkenheid ouders/verzorgers
Ik betrek jullie als ouders/verzorgers graag zoveel mogelijk tijdens de sessies. Op welke momenten en de frequentie ervan hangt af van de situatie en leeftijd van jullie kind. 
Actieve betrokkenheid versterkt jullie band en ervaringen tijdens de sessies kunnen thuis worden voortgezet. 

Indien nodig deel ik ook (in overleg) mijn observaties met school of andere betrokkenen in de omgeving van het kind. 

Evaluatie
Tussentijds is er ruimte om kort te evalueren.
Na ongeveer 6 a 8 sessies plannen we een evaluatiegesprek, indien mogelijk met beide ouders/verzorgers.
We bespreken dan uitgebreid de ontwikkeling en de voortgang van jullie kind.
Het kan zijn dat we het traject dan afronden, soms is voortzetten ervan nodig.